Bilim Okuryazarlığını Arttırmak için “Köyde Meraklı Sınıflar” Projesi
- Köy Okulları Değişim Ağı’nın (KODA) Bayer’in desteğiyle hayata geçirdiği “Köyde Meraklı Sınıflar” projesi, köy okullarındaki öğretmenlere destek olarak bilim okuryazarlığını arttırmayı hedefliyor.
- Proje kapsamında, bilim deneylerinden oluşan “Köyde Meraklı Sınıflar için Öğretmen Uygulama Rehberi” hazırlanıyor. Öğretmenlerin bu rehberden yararlanarak verecekleri eğitimlerle öğrencilerin merak, gözlem, araştırma, keşfetme ve bilimsel akıl yürütme gibi becerilerinin geliştirilmesi amaçlanıyor.
- Türkiye’deki 70. yılını kutlayan ve bilim okuryazarlığını arttırmayı amaçlayan Bayer, “Köyde Meraklı Sınıflar” projesini destekliyor.
- Projenin pilot uygulaması, Bursa’nın Orhaneli ilçesinde başladı.
Köy Okulları Değişim Ağı (KODA), Bayer’in desteği ile “Köyde Meraklı Sınıflar” projesini hayata geçiriyor. Köy okullarındaki öğretmenlere destek olarak bilim okuryazarlığını arttırmayı ve sürdürülebilir bir etki yaratmayı amaçlayan projenin pilot uygulaması, KODA’nın Bursa Orhaneli’nde bulunan Kırsalda Eğitim ve Ar-Ge Merkezi’nin çalışma sahasındaki iki köy okulunda başladı.
Hedef, Haziran 2025’e kadar 1.000’e yakın öğretmen ve öğretmen adayına ulaşmak
Proje kapsamında, öğretmenleri desteklemek amacıyla, KODA’nın proje ekibi ve eğitim danışmanları tarafından, içinde bilim deneylerinin yer aldığı “Köyde Meraklı Sınıflar için Öğretmen Uygulama Rehberi” hazırlanıyor. Öğretmenlerin bu rehberden yararlanarak verecekleri eğitimlerle öğrencilerin merak, gözlem, araştırma, keşfetme ve bilimsel akıl yürütme gibi becerilerini geliştirebilmeleri hedefleniyor.
2024 sonuna kadar devam edecek pilot uygulamanın ardından, “Köyde Meraklı Sınıflar için Öğretmen Uygulama Rehberi” güncellenerek son haline getirilecek. Şubat 2025 itibarıyla rehber, KODA’nın paydaşı olan Türkiye genelindeki yaklaşık 1.000’e yakın öğretmen ve öğretmen adayıyla paylaşılacak. Rehberin öğretmenler tarafından verimli şekilde kullanılması için çevrimiçi etkinlikler de düzenlenecek. Ayrıca, KODA’nın internet sitesinde açık kaynak olarak paylaşılarak Türkiye’nin her yerinden ihtiyaç duyan öğretmenlerin rehbere erişmesi sağlanacak.
“Tüm çalışmalarımızda bilimi rehber alıyoruz”
Türkiye’deki 70. yılını kutlayan Bayer’in 13 yıldır bilim okuryazarlığı alanında sosyal sorumluluk projeleri yürüttüğünü belirten Bayer Türkiye CEO’su Serçin Giray, “Bayer olarak, ‘Herkes için Sağlık, Sıfır Açlık’ misyonumuz ışığında İlaç, Tüketici Sağlığı ve Tarım Ürünleri iş bölümlerimizle faaliyet gösteriyoruz. Tüm çalışmalarımızda bilimi rehber alıyor, sağlık ve tarım alanlarındaki faaliyetlerimizin yanı sıra sosyal sorumluluk projelerimizle de ülkemizin geleceğine sürdürülebilirlik vizyonuyla katkı sağlıyoruz. Bilim okuryazarlığını desteklemek adına uzun yıllar hayata geçirdiğimiz projelerle bugüne kadar Türkiye’nin dört bir yanındaki 65 bini aşkın çocuk ve gencin yaşamına dokunduk. Türkiye’deki 70. yılımızda sosyal sorumluluk çalışmalarımıza yeni bir soluk getirme kararı aldık. Bu defa köy okullarındaki öğretmenleri destekleyerek bilim okuryazarlığını arttırmayı ve sürdürülebilir bir etki yaratmayı hedefliyoruz. ‘Köyde Meraklı Sınıflar’ projesini hayata geçiren KODA gibi kıymetli bir sivil toplum kuruluşu ile bu değerli projede bir araya geldiğimiz ve projeye destek olduğumuz çok mutluyuz” dedi.
“Köyde Meraklı Sınıflar projesi, geleceğe yapılmış büyük bir yatırım”
KODA Eş Direktörü Menekşe Canatan, “KODA olarak 2016 yılından bu yana köylerde yaşayan çocukların daha iyi bir eğitim alabilmesi için çalışıyoruz. Kırsalda eğitim meselesinde kalıcı bir dönüşüm oluşturabilmek için ilk günden beri köy öğretmenleriyle birlikte çalışıyoruz. Bir yandan da üniversiteler ile iş birlikleri yaparak öğretmen adaylarını köyde öğretmenliğe uygulamalı olarak hazırlıyor, köylerdeki ailelere yönelik ebeveyn eğitimleri düzenliyor, yerel koşullara uygun eğitim içerikleri ve ders materyalleri geliştiriyoruz. Tüm çalışmalarımızı izleme-değerlendirme ve araştırma-savunu bileşenlerini de dahil ederek yürütüyoruz. Çalışmalarımızda da görüyoruz ki, kırsal bölgelerdeki okulların önemli bir kısmını birleştirilmiş sınıflı okullar oluşturuyor. Burada görev yapan öğretmenlerin müfredatı yetiştirme kaygısı diğer öğretmenlere göre daha yüksek. Bu nedenle hem bilgi ve ekipman hem de motivasyon olarak desteklenmeleri gerekiyor. Öğretmene destek olmayı önceliklendiren “Köyde Meraklı Sınıflar” projesi, aslında geleceğe yapılmış büyük bir yatırım. “Köyde Meraklı Sınıflar için Öğretmen Uygulama Rehberi” ile öğretmenlerin ders zamanını etkin kullanmalarına, öğrencilerin merak ve ilgilerini arttırabilmelerine ek bir imkan sağlayacağımıza inanıyoruz. Proje, öğretmenlerin bilim eğitimi konusunda kendilerini geliştirmelerine olanak tanırken, aynı zamanda öğrencilerin bilimle daha aktif bir şekilde ilgilenmelerini sağlayacak. Bursa Orhaneli’ndeki iki pilot okuldan başlayarak, projenin uzun vadede Türkiye’nin diğer kırsal bölgelerine de yayılmasını amaçlıyoruz. KODA olarak, hedeflerimizle son derece örtüşen böyle anlamlı bir projede Bayer’e destekleri için teşekkür ediyoruz” dedi.
“Fen bilimleri dersi öğrencilerin ilgi ve yeteneklerini rahatça gösterebilecekleri bir alan”
KODA Eğitim Danışmanı Cavit Yeşildağ, “İlkokul, bir çocuğun geleceğini ve hatta bir ülkenin geleceğini belirlemede çok önemli. Ben de bir köy okulunda okudum. Öğretmenimizin ders anlatma şekli, tam da bu projede ortaya koymak istediğimiz gibi, motive edici, merak uyandırıcı şekildeydi ve bizi değerli kılıyordu. Fen bilimleri de öğrencilerin ilgi, istek ve yeteneklerini rahatça gösterebilecekleri bir alan. Öğretmenlerin motivasyonu ve ellerindeki imkanlar arttırıldığı takdirde öğrencilerin okula olan tutumları olumlu yönde gelişecektir. KODA ile çalışmalarımızla köydeki çocuklara potansiyellerini ortaya çıkarabilecekleri bir gelecek vaad ediyoruz. Başka çocuklar da bu imkanlara sahip olabilir, yeter ki Bayer’in desteğiyle hayata geçirilen Köyde Meraklı Sınıflar projesi gibi çocukların önünü açacak çalışmalar yapılsın” dedi.